Sabtu, 18 Mei 2013

Syukur padaMu Ya Allah

Walaupun aku tidak semewah mana, tapi aku bersyukur pada segala nikmat yang Allah berikan... Aku gembira dengan kehidupan aku sekarang... Syukur padaMu Ya Allah... aku masih ada orang yg aku sayang disekeliling aku... Aku bersyukur sangat bila dapat jumpa mak dan ayah lagi...Ya Allah... sayangnya aku pada mak dan ayah...

Sedih betul hati aku bila dengar keluh kesah mak... sedihnye aku bile aku tak dapat nak mengubat luke dihati mak... Ya Allah, Kau berilah kekuatan dan kesabaran pada mak aku... Kasianilah dia... Kenapalah masih ada anak-anak yang masih tidak tahu bersyukur dan menghargai kehadiran mak...betapa beruntungnya kita bila Allah masih bagi kita pinjam mak... Nanti kalau Allah dah amik mak macam mana... takkan baru nak meraung kot...

Sebagai anak, walau betapa sempit atau sibuk pun kita, tipon la mak tu... walaupun seminit.. terubat rindunye pade kite... Aku adalah insan yang mak selalu panggil "tuan penasihat". Walaupun pada dasarnya aku tak suka mak aku panggil aku dengan panggilan itu.. Aku la tempat mak mengadu nasib... Aku la tempat mak meluahkan perasaan sakit, kecewa, marah,sedih.... Aku senang bile tiap kali aku tipon, nada suara mak gembira... Syukur Alhamdulillah...

Lebih kurang sebulan yang lepas, Adik dan kakak ku berperang besar... kakak kata mak menang kan adik... tapi aku tahu perangai kedua-duanya... Mereka berdua memang ada salah masing2.. mak tersepit ditengah-tengah... Aduhai.. kesian mak... Kakak merajuk dan mengambil keputusan membawa kesemua anak2nya bersama... sudah bertahun anak2 itu mak bela... tiba-tiba hati mak bagai disentap, bila kakak ku membawa anak2 nya pergi bersamanya...

Aku la orang tengah yang memujuk kakak supaya memulangkan anak2nya kembali kepada mak... Berbagai2 cara aku cuba... setiap detik masa, air mataku x henti mengalir.. Ya Allah,sedihnya aku mengenangkan nasib mak... Keadaan kesihatan mak pun tidak berapa baik selepas kejadian itu... Aku sedih sangat bila mak menjadi mangsa perbalahan.... Setiap waktu solat, aku tujukan doa khas khusus buat kakak ku .... setiap saat hati ku berdoa.. supaya Allah lembutkan hatinya...Ya Allah beratnya dugaan itu.. hanya Allah saja yang tahu...

Dengan kuasa Allah, kakak ku menelefon mak dan mengizinkan mak mengambil anak2nya semula... Ya Allah betapa bersyukurnya aku pada ketika itu...Tapi pada masa yang sama.. kakak aku memberi amaran jika berlaku apa2 pada anak2 nya aku yang akan bertanggung jawab... Aku redha... Aku tahu.... anak2nya selamat dibawah jagaan mak... dan aku sentiasa mendoakan kebahagiaan mereka bersama...sehingga kini.. kakakku masih belum boleh menerima ku lagi...Aku harap, aku dapat berkumpul dengan semua adik beradik ku dilembaran akan datang .. In Sha Allah.. Amin...

Tiada ulasan: