Khamis, 19 September 2013

Semua orang ada masalah kan.....

Setiap orang akan ada masalah selagi nyawa dikandung badan.... itu la hakikatnya... Selagi Allah izinkan kite hidup dalam dunia ni.. selagi itu kita diuji dengan berbagai2 jenis dan bentuk dugaan.. Allah tau tahap dan kemampuan hamba-Nya..

Aku hanya insan biasa .. tak pernah lari dari dugaan Allah... Selalu juga aku tersungkur... Aku mengeluh... Aku tanya mengapa nasibku begini... tetapi setiap kali itu la... Allah buka pintu hatiku dengan mengerti maksud tersirat dari setiap dugaan yang diberikan... Syukur ya Allah... Hanya pada-Mu aku memohon petunjuk dan pertolongan...

Selalu sangat aku dengar rintihan manusia yang masih mencari erti setiap dugaan yang Engkau berikan Ya Allah... Ya Allah, aku pohon pada-Mu.. bantulah saudara2ku Ya Allah... Kau berikan la mereka pertunjuk dan hidayah-Mu Ya Allah... tiada apa yang boleh aku bantu selain daripada berdoa dan terus berdoa agar mereka mendapat hidayah dari-Mu...

Aku sedih... setiap kali aku berkongsi nasihat dan pandangan ... setiap kali itu la mereka akan berkata "cakap memang senang, kau tak rase ape yang aku rase, kau dah ada segalanya .. senang la kau cakap"..  memang benar aku tak merasai ape yang sedang mereka rasa tetapi mereka juga tidak merasa apa yang pernah aku lalui.. Hakikatnya aku rasa penderitaan dan dugaan mereka itu sangat ringan berbanding aku... dan dugaan mereka itu datangnya dari kecuaian mereka sendiri...

Ya Allah.. tidakkah mereka sedar bahawa kita didunia ini dijadikan sama sahaja... bezanya cuma cara kita menangani setiap ujian itu... Pernahkah kita terpikir apakah sudah cukup usaha yang kita lakukan untuk meleraikan segala masalah yang kita hadapi... jika tidak mampu meleraikannya... bermohon la kepada Allah, merayu la kepada Allah.. insha Allah... ada jalan yang terbaik untuk kita nanti...

Tiada ulasan: